skip to Main Content

Rc Hotwheels is een vereniging van hobbyisten die in het buitenseizoen wekelijks racen met electro schaalmodellen op het permanente asfaltcircuit aan de Sportveldenlaan 3 te Deventer ( Sportpark de Zandweerd ). Het circuit is alleen opengesteld voor electro-aangedreven modelauto’s. Het buitenseizoen loopt normaal van april tot en met september/oktober, maar is uiteraard afhankelijk van de weersomstandigheden. Tijdens dit buitenseizoen proberen we elke maand een clubwedstrijd te houden.  Tijdens deze clubwedstrijden wordt er gereden in 4 verschillende klassen, te weten:

  •   TTxx Klasse (Tourwagens 4WD, Tamiya TT01 en TT02)
  •   Sportsklasse 16T (Tourwagens 4WD)
  •   Stock Klasse (Tourwagens 4WD)
  •   F1 klasse Rubber 190mm (direct aangedreven 2WD)

Voor elke klasse is er van te voren vastgesteld met welke motor (aantal windingen en eventueel type en merk) er gereden moet worden in de diverse klassen. Dit wordt vast gesteld tijdens de Algemene leden vergadering die elk jaar voorafgaand aan het buitenseizoen gehouden wordt. Tijdens deze vergadering kan ieder volwassen lid voorstellen indienen en er over meebeslissen.

Elke klasse heeft zijn eigen uitdagingen. Zo is de TTxx klasse bewust eenvoudig en relatief langzaam gehouden om nieuwe rijders de mogelijkheid te bieden om ervaring op te doen met het race op het circuit. Afstelmogelijkheden zijn beperkt, waardoor je je volledig kunt concentreren op het rijden. Maar vergis je niet: ook zeer ervaren rijders vinden het binnen deze beperkte mogelijkheden een uitdaging om zo snel mogelijk rond te rijden. Door de degelijke uitvoering van dit type chassis is deze uitstekend geschikt voor endurance races, zoals de 12 uursrace in 2016 en 2017.

De sportsklasse is de volgende stap na de TTxx klasse. Deze klasse is een stuk sneller en er wordt gereden met autos welke op meerdere punten instelbaar zijn. Hiermee is het mogelijk de auto precies zo in te stellen zodat het weggedrag bij de rijder past. Er wordt in deze klasse gereden met autos die voorzien zijn van een kunststof chassis. Dus geen carbon. Dit is bewust gedaan om de kosten relatief laag te houden. Deze klasse is de laatste jaren erg populair. De autos zitten qua mogelijkheden dicht tegen de top carbon auto’s aan. Tevens wordt er in de sportsklasse gereden met een voorgeschreven motor en regelaar. Hierdoor komt het meer op de rijder zelf  aan wat betreft de rijvaardigheid en de afstel kwaliteiten.

De hoogste stap in de 4 wielaangedreven toerwagen klasse is de stock klasse. In deze klasse wordt gereden met  top auto’s van carbon en aluminium van de diverse merken. Deze klasse kent weinig beperkingen en heeft daarmee de hoogste snelheid. De voorgeschreven motor in deze klasse is een brushless 13,5 Turns motor. Vanwege de snelheid en afstelmogelijkheden is enige ervaring zeer wenselijk.

Als laatste maar zeker niet de minste is er de Formule 1 klasse.  Deze klasse is 2 wielaangedreven en dit zorgt voor een heel ander rijgedrag dan de andere 4 wielaangedreven klassen. Er wordt gereden met een 21.5 turns brushless motor. Dit lijkt misschien langzaam maar door het lage gewicht en de direkte achterwiel aandrijving (waardoor er weinig verliezen zijn in de aandrijving) worden hier toch hoge snelheden mee gehaald. Deze klasse vereist door deze combinatie snelheid en rijgedrag de benodigde ervaring om er goed mee rond te kunnen rijden.

Tevens worden er op ons circuit jaarlijks een aantal nationale wedstrijden verreden die meetellen voor de diverse nationale klassementen. (o.a. de erg toegankelijke Tamiya cup en het NK electro (Nomac))

De wedstrijden staan onder toezicht van de Wedstrijdleiding en uiteraard wordt er gebruik gemaakt van een modern telprogramma, Race Control Management (RCM), waarbij het MyLaps (personal)transponder systeem wordt gebruikt. Hiermee worden de rondetijden en plek in de wedstrijd per auto bijgehouden.

In principe is ieder type electro-aangedreven modelauto op ons circuit van harte welkom.

Benieuwd ?

Kom tijdens een wedstrijddag of op een woensdagavond een keer kijken en kom zeker eens een keer gastrijden !

 

 

 

 

Back To Top