Door alle omstandigheden, zoals Covid, nieuw asfalt, opbouw op en rond de baan, zien wij 2022 nog als een testjaar. Reglementen zijn als leidraad.
Vanaf 2023 zal er weer een compleet reglement komen voor alle klasses
ALGEMEEN
1.1 Wedstrijdreglement
Het wedstrijdreglement van RC Hotwheels is van toepassing op alle door RC Hotwheels op het eigen circuit aan de Sportveldenlaan 3 te Deventer te organiseren wedstrijden. Indien een open club wedstrijd en of NK wedstrijd wordt georganiseerd betreft dit reglement, indien van toepassing, een aanvulling op het NOMAC reglement.
1.2 Wedstrijdcommissie
De wedstrijdcommissie van RC Hotwheels bestaat uit enkele ervaren leden binnen de vereniging. De wedstrijdcommissie heeft een adviserende taak en ondersteund de wedstrijdleiding met het uitvoeren van hun taken. Tevens zorgen zij voor de heatindeling, tijdsschema en publicatie van de wedstrijden. Ook zullen zij het wedstrijdreglement voorafgaande aan het wedstrijdseizoen uitwerken en bindend advies geven indien het reglement tijdens het wedstrijdseizoen niet toereikend blijkt te zijn.
1.3 Wedstrijdjury
Tijdens RC Hotwheels wedstrijden zal, indien nodig wordt geacht, de wedstrijdcommissie een wedstrijdjury samenstellen. Deze bestaat uit afgevaardigden, bij voorkeur een ervaren rijder, uit iedere klasse en een afgevaardigde van de wedstrijdcommissie. Bij een conflict betreffende een deelnemer mag deze geen deel uit maken van de wedstrijdjury. De wedstrijdjury heeft een adviserende rol en de wedstrijdcommissie neemt uiteindelijk de beslissing bij een conflict.
1.4 Deelname
Deelname aan door RC Hotwheels georganiseerde wedstrijden is mogelijk door:
- Clubwedstrijden, competitie: iedereen met een chassis binnen het reglement van RC Hotwheels
- Deelname NK: iedereen met een chassis binnen het reglement van de NOMAC
- Tamiya Cup: iedereen met een Tamiya chassis binnen het reglement van de Tamiya Cup
- Speciale evenementen: wordt per evenement bepaald
Voor de meeste wedstrijden is deelname in meer dan 1 wedstrijdklasse mogelijk, echter blijft de deelnemer zelf verantwoordelijk voor baaninzet en op tijd aanwezig zijn voor de start.
1.5 GSM gebruik
Het is niet toegestaan een GSM aan te hebben staan op de rijders stelling, in de pits of tijdens het baaninzetten. Mocht van een rijder zijn telefoon afgaan tijdens een heat/finale dient hij/zij de auto onmiddellijk naar de pits te rijden en de telefoon uitzetten. De wedstrijd mag daarna wel vervolgd worden, echter krijgt de rijder een waarschuwing. Volgt een tweede keer dan wordt een ronde afgetrokken van zijn resultaat van de betreffende heat/finale.
1.6 Contactadressen
Algemene vragen en correspondentie aan RC Hotwheels: secretaris@rchotwheels.nl
Communicatie met de wedstrijdcommissie, wedstrijdleiding: wedstrijdleiding@rchotwheels.nl
1.7 Wedstrijdleiding tijdens clubwedstrijden
Tijdens clubwedstrijden wordt de wedstrijdleiding gedaan door de clubleden van RC Hotwheels. Mist het clublid hierdoor een wedstrijd, ontvangt deze voor de gemiste wedstrijd de punten van zijn of haar beste resultaat in dit lopende seizoen.
1.8 Technische keuring tijdens clubwedstrijden
Tijdens clubwedstrijden wordt de technische keuring gedaan door clubleden van RC Hotwheels. Voorafgaande aan de wedstrijd worden 2 deelnemers uit verschillende klassen verzocht de taken van de technische keuring op zich te nemen, waaronder meten van de accu’s voorafgaande aan de heats/finales, markeren van de banden, controle van de gemarkeerde banden, steekproefsgewijs keuren van de diverse modellen.
De deelnemers die de technische keuring op zich nemen mogen hun spullen in de wedstrijdleiding plaatsen en daar eigen onderhoud aan hun modellen doen. Tevens zijn zij vrijgesteld van Baaninzet.
1.9 Mini-Z
Tijdens de wintermaanden wordt er gereden met modellen in de schaal 1:28 in de kantine van DSV Actief. De reglementen hiervoor zijn niet in de ALV vastgesteld, maar worden voorafgaande aan het seizoen gepubliceerd. Lopende het seizoen kunnen er kleine wijzigingen worden doorgevoerd om laatste ontwikkelingen te volgen en voor iedereen een leuke dag te bezorgen.
2.0 Clubkampioenschap 2022
Voor 2022 staan 5 wedstrijden op de agenda, waarvan er al 3 zijn vervallen. Dit seizoen is er geen clubkampioenschap.
TECHNISCHE BEPALINGEN
2.1 Wedstrijdklassen
RC Hotwheels kent de volgende wedstrijdklassen:
- Toerwagen stock
- TTxx Standaard
- Formule 1 klasse
- Sportsklasse
Tijdens de ALV 2019 is bepaald dat vanaf 2020 het NOMAC technisch reglement voor de Stock en de F1 en het Tamiya reglement voor de TTxx en sportklasse leidend wordt. Het verschil is, dat voor het clubreglement aanvullingen worden gegeven, waardoor het eenvoudiger wordt voor clubleden om deel te nemen aan nationale wedstrijden. 2019 wordt een overgangsjaar, om de deelnemers de tijd te geven hun materialen aan te passen.
Toerwagen stock klasse
Schaal | 1/10 Narrow scale |
Gewicht | 1320 gram rijklaar (inclusief transponder) |
Lengte | 400 mm |
Totale breedte | 190 mm |
Velgdiameter | Min 35 mm / max. 50 mm |
Velgbreedte | Min 24 mm / max. 26 mm |
Bandbreedte | Min 24 mm / max. 26 mm |
Banden | Banden Sorex type 36 op GM velg(GM96334.36), Volante V5 Tough gold 36R(v5t) of Rush RS-PGA36X (NK Band). 1 setje banden per dag (oud of nieuw).
Door slechte verkrijgbaarheid van de vastgestelde banden is besloten de nieuwe Volante V8T 36R Pre-glued per direct toe te laten naast bovengenoemde soorten.
|
Wielbasis | Min 220 mm / max. 275 mm |
Vleugel/spoiler | Niet breder en hoger dan body |
Body | 4 deurs sedan |
Wielophanging | 4 wielen onafhankelijk |
Versnellingsbak | Niet toegestaan |
Aandrijving | 2WD / 4 WD |
Snelheidsregelaar | Vrij, 0-graden (blinky modus) ** |
Chassis | Alle toerwagen chassis zijn toegestaan |
Verplaatsing | Minimaal 4.5 |
Accu | LiPo 2S hardcase * |
Motor | 13,5 Turns brushless (merk en type vrij)*** |
* De LiPo’s moeten voldoen aan de Efra specificaties (ze hoeven dus niet op de lijst te staan, als ze maar aan de specificaties voldoen).
** De Regelaars moeten voldoen aan de ROAR specificaties, ze hoeven dus niet op de lijst te staan, als ze maar aan de specificaties voldoen. De meest recente lijst is te vinden op de website: http://www.roarracing.com/ onder het kopje ‘Approvals’
*** Tijdens ALV (2019) was besloten om ook motoren op 0 graden verplicht te stellen, maar blijkt dat vaste endbell motoren vertiming hebben van minimaal 20 graden. Wedstrijdcommissie heeft besloten deze regel aan te passen en vertiming op de motoren vrij te laten. Wel moet regelaar op 0 graden staan.
TTxx standaard klasse
Schaal | 1/10 Narrow scale Tamiya TT-01 of TT02.
De TT02-S versie met draagarmen van een TRF auto is niet toegelaten! Ook de opties specifiek van de TT02-S zijn niet toegestaan |
Gewicht | 1400 gram |
Vleugel/spoiler | Niet breder en hoger dan body |
Body | Toerwagen |
Wielophanging | 4 wielen onafhankelijk |
Versnellingsbak | Niet toegestaan |
Aandrijving | 4 WD |
Snelheidsregelaar | Vrij |
Verplaatsing | FDR brushed Cup Machine: 5.72 (TT-01: 25/55, TT-02: 29/64) FDR Brushless Razer: 7.55 (TT01: 61/21, TT02: 64/22) |
Motor | Carson Cup Machine (nieuw model) **
Tevens gaan we dit seizoen experimenteren met de brushless set Robitronic Razer ten Brushless Combo 50A 3652 3000kV
|
Accu | 6 cellen NimH of 2s LiPo hardcase.*
Bij gebruik van LiPo 2s hardcase in combinatie met de Tamiya regelaar is het verplicht om een werkende LiPo buzzer aangesloten te hebben omdat deze regelaars geen LiPo afslag hebben. |
Banden | Vrij (geen foam) |
Toegestane hop-ups | We doen niet moeilijk over hopups. Het is echter een beginnersklasse. De organisatie zet zich elke wedstrijddag in om de verschillen zo klein mogelijk te houden. Aanwijzingen van de organisatie zijn bindend. |
* Vanaf seizoen 2019 is voor de TTxx klasse besloten geen hand-out motoren te hanteren en is gekozen voor de Carson Cupmachine als clubmotor. Aangezien de Cupmachine al langer op de markt is, zijn er al minimaal 2 generaties in omloop. In onze clubcompetitie wordt alleen de laatste generatie toegelaten, herkenbaar aan het achterlager.
Links op het plaatje de oudere generatie (niet toegelaten) en rechts de nieuwe generatie die toegelaten wordt. Duidelijk is het achterlager bij de nieuwe generatie meer opgesloten.
** De LiPo’s moeten voldoen aan de Efra specificaties (ze hoeven dus niet op de lijst te staan, als ze maar aan de specificaties voldoen).
Formule 1 klasse
Merk/type | Vrij |
Schaal | 1/10 |
Maximale breedte | 190 mm |
Gewicht | Minimaal 1050 gram |
Body | Formule 1 |
Aandrijving | 2 WD, direct aangedreven en niet onderbroken achteras |
Snelheidsregelaar | Brushed: vrij
Brushless:0 graden fixed type of vertimebare regelaar in “blinky” mode |
Verplaatsing | Vrij |
Motor | Brushed = Carson Cupmachine, of Tamiya Formula Tuned 32T Brushless = 21.5T motor met vaste vertiming (fixed endplate)
(optionele endplates niet toegestaan) * |
Accu | 6 cellen nimh / 2s LiPo hardcase.
Bij gebruik van LiPo 2s hardcase is het gewenst om een werkende LiPo buzzer aangesloten te hebben indien de regelaar geen LiPo afslag heeft. |
Banden | Vrij (geen foam) |
Toegestane hop-ups | Vrij |
Sportsklasse
Schaal | 1/10 Narrow scale |
Gewicht | 1350 gram rijklaar (inclusief transponder) |
Lengte | 400 mm |
Totale breedte | 190 mm |
Velg diameter | Min. 35 mm / max. 50 mm |
Velgbreedte | Min. 24 mm / max. 26 mm |
Bandbreedte | Min. 24 mm / max. 26 mm |
Banden | Banden Sorex type 36 op GM velg (GM96334.36) en en Volante VT-V5T-PG36R. Twee setjes banden per dag. Waarvan 1 setje nieuw mag zijn en een gebruikt setje. Door slechte verkrijgbaarheid van de vastgestelde banden is besloten de nieuwe Volante V8T 36R Pre-glued per direct toe te laten naast bovengenoemde soorten. |
Wielbasis | Min. 220 mm / max. 275 mm |
Vleugel/spoiler | Vrij |
Body | Toerwagenbody *** |
Wielophanging | 4 wielen onafhankelijk |
Versnellingsbak | Niet toegestaan |
Aandrijving | 4 WD |
Snelheidsregelaar | Carson Dragster 3 |
Verplaatsing | 4.5 |
Motor | Carson dragster 3 16T (906256)
|
Accu | Lipo 2S hardcase * |
* De LiPo’s moeten voldoen aan de Efra specificaties (ze hoeven dus niet op de lijst te staan, als ze maar aan de specificaties voldoen).
*** Body liefst gelijkend op echte wedstrijdtoerwagens dus geen LMP1, en andere experimentele modellen. Het hoeven geen Tamiya body’s te zijn. Wel wordt op prijs gesteld dat er originele liveries worden gebruikt. Ook dienen de koplampen, achterlichten en grill aanwezig te zijn.
**** Het is de bedoeling deze klasse onder de toerwagen stock klasse te houden dus het MOET een badkuip chassis zijn, een carbon chassis (bodemplaat) is niet toegestaan.
Voorbeelden zijn: Tamiya TT02-S, Tamiya TA04/TA05, TA06 en TA07, Yokomo SD sport.
2.2 Overige technische bepalingen
Het is niet toegestaan om elektronica te gebruiken die de spanning aan de motor effectief hoger maakt dan de actuele accuspanning. Daarnaast is het tijdens de wedstrijd niet toegestaan om gebruik te maken van systemen die data verzamelen, met uitzondering van de gegevens die de Mylaps transponders doorgeven.
2.3 Banden
Op de algemene leden vergadering voorafgaande aan het seizoen wordt vastgesteld met welke soort banden in de diverse klassen gereden gaat worden.
2.4 Banden smeer- en reinigingsmiddelen
Het gebruik van smeermiddelen en reiningingsmiddelen voor banden is toegestaan, mits dit gebeurt met een reukloos middel en de banden bij gebruik op het circuit droog zijn. Het smeren van de banden mag alleen gebeuren op een door de club aangewezen plaats. In principe is dit de paddock of het rennerskwartier. Indien een rijder toch met natte banden op de baan rijdt, volgt automatisch diskwalificatie voor de hele dag!
2.5 Accu’s
Toegestane accu’s zijn per klasse beschreven. LiPo accu’s dienen altijd voorzien te zijn van een gesloten, onbeschadigde hardcase.
2.6 Laden en ontladen van LiPo accu’s
Hieronder staan de regels waar men tijdens het laad en ontlaadproces aan dient te houden.
- Laden en ontladen van LiPo accu’s VERPLICHT in een GESLOTEN LiPo zak.
- Laden conform CC/CV laadmethode.
- Laadstroom maximaal 2C (bijv.: 6400mAh accu; laadstroom maximaal 12,80A).
- Maximale ontlaadstroom voor de LiPo accu’s mag niet hoger zijn dan 20A
- Accuspanning; maximaal 8.440 Volt.
- Temperatuur accu; omgevingstemperatuur + maximaal 10.0°C.
Wat betekent dit in de praktijk
Voor aanvang van de heat/finale wordt een voorkeuring (van auto inclusief Accu en body) uitgevoerd door leden van de Technische Controle. Deze voorkeuring is bindend. Bij overschrijding van de maximale Accuspanning/accutemperatuur mag de rijder NIET deelnemen aan de heat/finale en krijgt daarbij een officiële waarschuwing.
LET OP: Het is dus niet toegestaan om middels “gasgeven” de spanning ≤ 8.440 Volt te krijgen.
In geval van een tweede overschrijding wordt de rijder verdere wedstrijddeelname ontzegd. Metingen uitgevoerd m.b.v. de door de Technische Controle gebruikte meetapparatuur is bindend.
2.7 Sanctie bij het niet voldoen aan technische bepalingen
Bij ‘kleine’ overtredingen (zijnde overtredingen die geen snelheidsvoordeel op kunnen leveren of gevaarlijke situaties op oplevert) kan éénmalig worden volstaan met een waarschuwing. In alle andere gevallen is de sanctie voor het niet voldoen aan de technische bepalingen “diskwalificatie voor de heat/finale” waarbij de overtreding wordt geconstateerd.
2.8 Standaard motoren bij RC Hotwheels clubwedstrijden
Op de algemene leden vergadering voorafgaande aan het seizoen wordt vastgesteld met welk soort motoren in de diverse klassen gereden gaat worden. Indien zich ondanks de regels die voor de motoren gelden zich excessen voordoen, behoudt het bestuur/wedstrijdcommissie zich het recht om een rijder(ster) een aanpassing aan de motor op te leggen waardoor de verschillen tot een acceptabel niveau terug gebracht zullen worden.
2.9 Hand-out motor
Indien gebruikt wordt gemaakt van een Hand-out motor voor een bepaalde klasse, worden voorafgaande aan het seizoen de motoren genummerd door de wedstrijdcommissie en geselecteerd op gelijke prestaties. Deze zijn persoonlijk eigendom van de deelnemer, maar worden na de wedstrijd ingenomen. De motor mag door de deelnemers NIET worden geopend en/of behandeld worden met prestatie verhogende middelen.
De prijs van de motor wordt vastgesteld door de wedstrijdcommissie en voor seizoen aanvang kenbaar gemaakt. Indien een deelnemer twijfelt aan de motorprestatie zal deze door een afgevaardigde van de wedstrijdcommissie m.b.v. een motortester worden gecontroleerd.
Uitreiken van een andere motor gebeurd alleen door de wedstrijdcommissie. Afhankelijk van de staat van de motor zal een bedrag in rekening worden gebracht.
2.10 Hand-out procedure:
- Een afgevaardigde van de wedstrijdcommissie neemt de motoren mee naar de wedstrijd.
- Na betaling van het startgeld krijgt de deelnemer de aan hem/haar toegewezen motor uitgedeeld.
- De naam van de deelnemer en nummer van de motor worden op een lijst bijgehouden.
- Na afloop van de wedstrijd worden alle hand-out motoren weer ingeleverd bij de afgevaardigde van de wedstrijdcommissie.
- De deelnemer mag na de laatste clubwedstrijd de motor meenemen.
WEDSTRIJD PROCEDURE
3.1 Inschrijving
Om deel te kunnen nemen aan een door RC hotwheels georganiseerd evenement, moet de deelnemer zich uiterlijk vrijdag 22.00 uur voorafgaande aan de wedstrijd voorinschrijven via de website, www.rchotwheels.nl of rechtstreeks bij Myrcm http://www.myrcm.ch (zoek naar de geplande wedstrijd) met invulling van alle gegevens. Indien niet anders mogelijk kan dit via een email naar de wedstrijdleiding of secretariaat worden verstuurd.
Als onverhoopt niet deelgenomen kan worden, moet de deelnemer zich zo spoedig mogelijk afmelden. Bij niet opdagen zonder afmelding of geldige reden (te bepalen door wedstrijdcommissie), moet alsnog het inschrijfgeld voor de desbetreffende wedstrijd worden voldaan. Dit kan zo nodig op de volgende wedstrijd door het bestuur worden geïncasseerd. De betreffende rijder mag niet deelnemen aan verdere RC Hotwheels wedstrijden, totdat het inschrijfgeld is voldaan. Afmelden dient in principe bij de wedstrijdleiding te worden gedaan. In het geval dat geen van de contactpersonen bereikbaar blijken te zijn, is het ook mogelijk om zich af te melden bij één van de bestuursleden.
3.2 Inschrijfgeld
Op de wedstrijddag zelf wordt definitief ingeschreven en kan het inschrijfgeld (a € 5,- voor leden en € 10,- voor niet leden tijdens (open) clubwedstrijden) en eventuele kosten voor de hand-out motor worden voldaan. Tijdens de wedstrijddag kan een Persoonlijke Transponder worden gehuurd voor een bedrag van € 2,50. Dit aantal is beperkt, maar genoeg om een heat te vullen.
3.3 Heat indeling
De wedstrijdcommissie beslist over de heat indeling op basis van de stand in het klassement.
3.4 Klasse indeling bij weinig deelnemers
Indien een klasse 5 deelnemers of meer heeft gaat deze door. Als er minder dan 5 deelnemers zijn dan gaat de klasse door in overleg met de aanwezige deelnemers. Uitzondering blijft de TTxx klasse, deze zal altijd doorgaan.
3.5 De wedstrijd
Uiterlijk om 08.00 uur is de toegang tot het circuit geopend voor deelnemers. Van 08.00 uur tot 08.30 uur is er de mogelijkheid tot trainen. (na het opbouwen van de baan. Opbouwen doen we gezamenlijk, dus dan mag er ook niet gereden worden). Van 08.00 tot 08.45 uur is het mogelijk om definitief in te schrijven in de keet bij de wedstrijdleiding (voorinschrijving is niet voldoende). Het streven is om de wedstrijd om 09.00 uur te beginnen.
De duur van de heats is en finales is als volgt:
- Toerwagen stock open : kwalificatie en finale heats: 7 minuten
- TTxx standaard : kwalificatie en finale heats: 7 minuten
- Formule 1 : kwalificatie en finale heats: 7 minuten
- Sportsklasse : kwalificatie en finale heats: 7 minuten
Voor aanvang van de wedstrijd maakt de wedstrijdleiding een tijdschema, waarbij voor iedere serie heats c.q. finales minimaal 60 minuten uitgetrokken wordt. Dit tijdschema wordt samen met de heatindeling op een duidelijke zichtbare plaats opgehangen. Standaard wordt er een (lunch)pauze gepland tussen de heats en de finales, er in principe geen pauzes ingepland gedurende een serie kwalificaties of finales. Echter kan door weersomstandigheden, waar het aantal heats/finales wordt gereduceerd, anders worden besloten.
3.6 Kwalificatie
Kwalificaties worden gereden volgens de “Staggered Start” methode: Alle deelnemers rijden hun eigen tijd, de tijd start op het moment dat de deelnemer voor de eerste keer over de lus rijdt. Indien een deelnemer later van start gaat, wordt zijn tijd gestart als de eerste deelnemer een volle ronde heeft afgelegd.
Minimaal drie minuten voor de start van een heat is de baan vrij om op te warmen voor deelnemers van deze heat. Auto’s die niet uiterlijk 30 seconden voor de start aan de startstreep staan, starten vanuit de pitstraat nadat de overige rijders zijn gestart. Bij alle heats in elke klasse komt er nog maximaal 30 seconden bij om de laatste ronde af te maken. Per heat/finale komen er maximaal 10 rijders aan de start, voor de TTxx komen maximaal 8 rijders aan de start.
Na iedere heat/finale wordt de uitslag zo snel mogelijk opgehangen. Dit om rijders de mogelijkheid te bieden om tegen een uitslag te protesteren.
3.7 Finale’s
Aan de hand van de resultaten van de kwalificatieheats (hoogst aantal ronden in de kortste tijd) wordt de finale indeling gemaakt. Hierbij geldt dat je beste resultaat telt. Bij gelijke tijden volgt indeling op grond van de beste tijd uit de andere heat. De eerste tien rijders worden in de A-finale geplaatst, de volgende tien in de B-finale enz. Uitzondering hierop is als er minder dan 3 rijders overblijven voor de laagste finale; dan wordt dit aantal aangevuld tot 3 met de laagst geplaatste rijder(s) uit de bovenliggende finale. De punten voor de finales worden dan doorgeteld. Bijvoorbeeld in de B finale 8 rijders en de C finale 3 rijders. Dan de eerste plaats C finale 19 punten, 2e plaats 20 punten en derde plaats 21 punten.
De rijder op Polepositie heeft de keuze van startplaats (links of rechts op de grid). De andere rijders staan op de plaats zoals ze zijn gekwalificeerd (dus deze schuiven niet op).
Alle finales worden gereden volgens de ”gritstart” methode: 30 seconde voor de start plaatsen alle deelnemershun voortuig op de door de wedstrijdleiding toegewezen startplaats. De wedstrijdleiding telt af van 10 tot 4, waarna een akoestisch of optisch signaal volgt binnen 5 seconden na aftellen, waarop alle deelnemers tegelijk van start gaan. Bij een false start volgt een herstart. Bij een 2de false start in dezelfde finale, gaat de race door en krijgen de veroorzakers een penalty, zie: 4.2 Sancties
Alle finales worden gereden naar kwalificatie positie.
3.8 Dagwinnaar
De winnaar van een RC Hotwheels wedstrijd is degene met het minst aantal gesommeerde punten over de twee beste finaleseries (er is dus maximaal 1 schrap resultaat per dag). Bij gelijke stand (voor dag resultaat, dus twee beste finales) geeft in eerste instantie de derde finale(plaats) de doorslag. Mocht er dan nog een gelijke stand zijn zal de kwalificatieplaats de doorslag geven. De eerste drie rijders in iedere klasse worden, evenals de winnaars van de lagere finales (B, C, etc.), voorzien van een aandenken dat hun prestatie weergeeft. Zie ook punt 4.5.
Bij het verrijden van één finaleserie is dit het dag resultaat. Bij het verrijden van 2 finaleseries tellen beide series en bij 3 finales tellen de beste 2. Bij gelijke stand geeft het kwalificatieresultaat de doorslag. Het dag resultaat, tellend voor het clubkampioenschap, zal op basis van de enkelvoudig puntentelling plaats vinden.
3.9 Uitstel
Tijdens de kwalificatieheats wordt er geen uitstel verleend. Laatstarters starten vanuit de pitstraat en rijden hun eigen tijd, echter totdat de eerste deelnemer een volle ronde heeft gereden, op dat moment start de tijd voor laatstarters die nog op de baan komen. In de finales kan er per finale eenmaal uitstel worden verleend van maximaal 10 minuten. De aanvrager van uitstel vertrekt vanaf de laatste startplaats op de grid, diens oorspronkelijke startplaats blijft leeg, er wordt dus niet doorgeschoven op de startgrid. Uitstel kan worden aangevraagd tot maximaal 30 seconde voor de start.
3.10 Baaninzetten
De deelnemers zijn verplicht om in de heat nadat ze gereden hebben “baan in te zetten” (de rijders van de laatste heat zetten baan in bij de eerste heat).
De minimum leeftijd van een baaninzetter is 12 jaar. Als een rijder jonger is dan 12 jaar dient de ouder/verzorger een ervaren vervanger te regelen. Eventueel kan, in overleg met de wedstrijdleiding, door de rijder gezorgd worden voor een ervaren vervanger. Niet baaninzetten tijdens de kwalificatie series levert een ronde aftrek van het beste resultaat op. Niet baaninzetten tijdens de finales levert een ronde aftrek van het finale resultaat op. Ook niet opletten tijdens het baaninzetten levert na een eerste waarschuwing een ronde aftrek van het beste resultaat op.
De wedstrijdleider ziet toe op naleving, bij herhaaldelijk niet of te laat baaninzet wordt met de wedstrijdcommissie bepaald welke maatregelen genomen worden.
3.11 Regen
Tijdens regen op de wedstrijddag gaat de wedstrijd gewoon door en worden de heats en finales opgestart volgens het normale tijdsschema en doorlopen de vastgestelde rijtijd, ongeacht of er deelnemers zijn. Een deelnemer kwalificeert zich pas voor een finale als deze minimaal één volle ronde heeft gereden (dus 2x over de lus). De wedstrijd telt pas mee in het clubkampioenschap als er die dag minimaal 1 droge heat en 1 droge finale is gereden voor iedere klasse, in elk ander geval wijkt de wedstrijd uit naar de reservedatum. Tijdens extreme weersomstandigheden wordt de heat/finale uitgesteld of indien nodig de wedstrijd geheel stilgelegd en opnieuw verreden op een reservedatum.
3.12 Dagkampioen
Tijdens iedere wedstrijd worden er maximaal drie kwalificaties en drie finaleseries verreden. Voor iedere finaleserie wordt een totaal klassement opgesteld. Binnen iedere finaleserie krijgt de winnaar van de A-finale dus 1 punt, de nummer twee 2 punten, de winnaar van een B-finale 11 punten, et cetera. Er worden maximaal de 2 beste finales geteld voor het dag resultaat, voor dit dag resultaat worden ook de gastrijders meegenomen.
3.13 Bekers
Als aan de hand van de voorinschrijving blijkt dat er weinig deelnemers voor een klasse zijn hoeft de club niet het volledige aantal bekers of andere trofeeën ter beschikking te stellen. Leidraad hierbij is één aandenken per drie rijders voor elke finale. (1-3 = 1, 4-6 = 2, 7 en meer = 3).
3.14 Het RC Hotwheels Club Kampioenschap (niet voor 2022)
Het kampioenschap wordt verreden tussen maart en oktober. Hiertoe worden minimaal 4 wedstrijden verreden die tellen voor het clubkampioenschap. De punten tellend voor het clubkampioenschap worden bepaald uit het dag resultaat, dus de nummer 1 krijgt 1 punt, de nummer 2 krijgt 2 punten, etc. Voor het clubkampioenschap worden alleen de punten van de clubleden meegenomen, die uiterlijk per 1 juli lid zijn in het lopende wedstrijdseizoen, gastrijders worden overgeslagen. Als voorbeeld: als er 6 clubleden in de A-Finale rijden, krijgen deze resp. 1 t/m 6 punten, krijgt de beste clubrijder in de B-Finale 7 punten, de volgende clubrijder 8 punten, etc.
Rijders die zich niet ingeschreven hebben voor een wedstrijd krijgen 50 punten. Is een rijder voor een finale gediskwalificeerd (bijvoorbeeld te lichte auto), dan wordt deze als laatste in de finale geclassificeerd (niet de serie). Een rijder die voor de gehele wedstrijd gediskwalificeerd is, ontvangt 50 punten die niet als schrapresultaat mag worden beschouwd (deze punten tellen dus mee in het eindresultaat).
Na de laatste RC Hotwheels wedstrijd worden de resultaten bij elkaar opgeteld, rekening houdend met schrapresultaat zoals omschreven in punt 2.0 Op basis hiervan wordt de eindstand bepaald. Bij een gelijke stand na schrapresultaat geeft de stand zonder schrapresultaat de doorslag. Mocht er dan nog een gelijke stand zijn, dan wordt gekeken wie de beste finale plaatsen behaald heeft.
Hierna wordt voor elke klasse de nieuwe RC Hotwheels Club Kampioen gehuldigd tijdens de feestmiddag/avond. Daarnaast worden ook de nummers twee en drie in de verschillende klassen gehuldigd.
TECHNISCHE CONTROLE
4.1 Technische keuring
De technische keuring kan ook voor de heat/finale plaatsvinden. Dit zal duidelijk en op tijd worden vermeld. Dit in verband met het merken van de banden.
Auto’s worden na de heat/finale ter controle aangeboden. De rijder gaat vervolgens baaninzetten. De auto’s worden minimaal gecontroleerd op rijklaar gewicht met transponder, motor, banden met insert. Indien de auto de eerste keer niet voldoet aan het gewicht krijgt de rijder een waarschuwing. Bij de tweede keer is het ter beoordeling van de wedstrijdleiding/commissie wat de sanctie is met een maximum van het verliezen van het resultaat van de betreffende heat/finale.
Indien niet de juiste banden worden gebruikt is het ter beoordeling van de wedstrijdleiding / wedstrijdcommissie wat de sanctie is, met een maximum van het verliezen van het resultaat van de betreffende heat/finale. Is de motor geen voorgeschreven motor wordt de rijder als laatste geplaatst in de betreffende heat/finale.
4.2 Beschikbaarheid technische middelen voor de rijders
De rijders hebben de gelegenheid om hun materiaal extra te laten keuren door de technische controle op een geschikt moment.
DIVERSEN
5.1 Protesten
Protesten moeten binnen een kwartier aangemeld worden na het betreffende voorval, waarna binnen 60 minuten een uitspraak moet worden gedaan.
5.2 Sancties
Naast de al genoemde sancties kunnen bij de wedstrijden nog de volgende sancties worden gehanteerd:
- Niet inleveren van leentransponders aan het einde van de dag: Indien de leentransponder niet wordt ingeleverd dient de rijder een boete van € 25,- te betalen en alsnog zo spoedig mogelijk de transponder in te leveren bij de wedstrijdleiding.
- Onnodig contact bij inhalen: Indien bij een gevecht om positie teveel contact wordt gebruikt om te kunnen inhalen dient de veroorzaker te stoppen en te wachten tot het slachtoffer weer verder kan rijden. De veroorzaker sluit dan achter het slachtoffer aan. Indien dit niet wordt gedaan krijgt de veroorzaker Stop&Go penalty van 3 seconden.
- Bad driving: Bijvoorbeeld het onnodig hinderen van rijders; Stop&Go penalty van 3 seconden
- Jump start: auto meer dan 1 meter verreden; 1 ronde aftrek van het beste resultaat, minder dan 1 meter; Stop&Go penalty van 3 seconden in de pitstraat.
- Onsportief gedrag: bijvoorbeeld het opzettelijk van de baan drukken van andere rijders; 1 ronde aftrek van het beste resultaat, c.q. van het finale resultaat.
- Afsnijden: (corner cutting) 1 ronde aftrek van het resultaat van de heat/finale waarin de overtreding wordt geconstateerd.
- Onbehoorlijk gedrag: bijvoorbeeld schelden, vloeken, handgemeen en negeren van aanwijzingen van de organisatie; na waarschuwing diskwalificatie voor de gehele wedstrijd.
- Niet baaninzetten, of gebruik van mobiele telefoon tijdens baaninzetten: ronde aftrek van het beste resultaat. Ook bij vervanging blijft de rijder zelf verantwoordelijk voor diens vervanger en kan bestraft worden voor het niet juist baaninzetten door de vervanger.
- Stop&Go penalty wordt uitgevoerd op de Stop&Go plaats recht voor de wedstrijdleiding.
Alle straffen moeten voorafgegaan worden door een waarschuwing, tenzij de overtreding van een dusdanig niveau is, dat niet kan worden volstaan met een waarschuwing. Een rijder die drie keren bestraft is, wordt onmiddellijk voor de gehele wedstrijd gediskwalificeerd.